Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
TÝRUS A SIDON V BIBLII (z príhovoru o. Jána Majerníka)
TÝRUS A SIDON V STAROM ZÁKONE 26. a 27. kapitola proroka Ezechiela opisuje nespočetné krásy a bohatstvá Týru: cyprusy, cédre, duby, slonovina vykladaná jedľovým drevom, modrý a červený purpur, drahé kovy, ebenové drevo, výšivky, koraly, rubíny, voňavky, med, olej, balzam, víno, vlna, škorica, barančatá a capy – teda všetko, čo zároveň slúžilo aj ako predmet obchodovania. okrasný druh kapusty, typický pre tento región Sú tu však aj proroctvá o zničení Týru, ktoré sa splnili za kráľa Alexandra Veľkého. Je to vôbec jeden z najkomplexnejších popisov, ktoré máme o Týre. Celé dve kapitoly Ezechiel venuje Týru. On nepranieruje obchod, že sa tam predával cín, drahé kovy, otroci a iné veci, ale to, že Týrus bol veľmi pyšný. Obyvatelia mesta si mysleli, že prekonali všetko a že Boha už nepotrebujú. Týrus viac ako Sidon je obrazom toho, čo my označujeme názvom vydarený človek, úspešný, podnikateľ, ktorý obchoduje, pýši sa, jednoducho spolieha sa na vlastné schopnosti. Nakoniec pred Bohom je nahý. "pýcha a pád" Keď čítame proroka Nehemiáša, tam sa dozvedáme, že z Týru a Sidonu prichádzali rybári a pri bránach mesta predávali ryby v sobotu. Hlavným zdrojom rýb totiž pre Palestínu nebolo Galilejské jazero, ale Libanon a jeho more. Nehemiáš ich vyháňal, aby sa rešpektoval sabat – najmä v Jeruzaleme. Samozrejme, že na prispôsobivejšom a „pohanskejšom“ pobreží to nikto nedodržiaval a tam sa obchodovalo so sušenými rybami aj počas sabatu. plody oleandrovníka
PO STOPÁCH PROROKA ELIÁŠA Najznámejšie biblické udalosti, ktoré sa viažu k okoliu Týru a Sidonu, sú príchod starozákonného proroka Eliáša do dedinky Sarepta v blízkosti Sidonu, kde žila pohanská žena so svojím synom. Eliáš prichádza do oblasti Týru a Sidonu z územia Izraela od potoka Karit. Je to v čase veľkého sucha a hladu v krajine, ktorý Boh zoslal na ľud, aby si uvedomil, že človek nie je vládcom nad všetkým. „Nebude v týchto rokoch rosa ani dážď, iba na moje slovo.“ A Eliášovi Boh povedal: „Budeš piť vodu z potoka a krkavce ťa budú živiť“. Slovenský preklad hovorí o krkavcoch, ale nemecký i maďarský o vranách – teda závistlivých pažravých a nečistých zvieratách, ktoré sa neštítia ani zdochliny. A takéto zvieratá prinášali ráno a večer Eliášovi jedlo. Pre Eliáša prijať od nečistých zvierat pomoc znamená poslušnosť Božiemu nariadeniu.
JEŽIŠOVE STOPY V OKOLÍ TÝRU A SIDONU Prečo nachádzame Ježišove stopy v Týre a Sidone? (viď homíliu k téme) Nový Zákon spomína uzdravenie dcéry istej Sýrofeničanky. Teda tiež pohanky, ktorá s vierou odpovedá Ježišovi, že aj šteňatá sa nasýtia z odrobiniek, ktoré padajú z Pánovho stola. Tie odrobinky sú vlastne eucharistickým chlebom, ktorý nám Ježiš dal ako pamiatku a tá žena je predobrazom všetkých, ktorí v Ježiša uveria. (viac v kapitole Mariánska úcta) Ježiš prichádza do tohto kraja takpovediac po stopách Eliáša. Na príkladoch pohanov z tohto kraja vidíme jednu zaujímavú vec. Niektorí pohania chápu Ježiša omnoho hlbšie ako ho chápe židovský národ. Prichádzajú k viere. Teda ak Starý Zákon zavrhoval Týrus a Sidon, že sú nepriateľmi Božími – to Ježiš mení. Pre Ježiša nikto nie je Boží nepriateľ len preto, lebo má iný pôvod ako židovský, alebo že jeho rodičia zmýšľali inak – dôležitá je ľudská odpoveď, viera. "Hľa, ja tvorím čosi nové, teraz to klíči, nebadáte?"
KROKY APOŠTOLA PAVLA TÝMTO ÚZEMÍM Cez Týrus prechádzal svätý Pavol, keď sa vracal zo svojej tretej apoštolskej cesty do Jeruzalema. 21. kapitola Skutkov apoštolských hovorí o tom, že tu, v Týre, sa zdržala loď sedem dní. Vtedy sa necestovalo podľa cestovného poriadku a podľa hodiniek, všetko sa prispôsobovalo nákladu, ktorý sa prevážal na lodiach. Toto sú posledné stopy svätého Pavla na libanonskom pobreží, kde ho vidíme ešte ako slobodného človeka. prístav v Sidone, kde Biblia zaznamenáva kroky svätého Pavla V Sidone vidíme Pavla už ako väzňa. Je to na jeho ceste z Caesarey do Ríma. Písmo ale hovorí, že v Sidone s ním, aj napriek tomu, že bol väzňom, zaobchádzali ľudsky a dovolili mu tu navštíviť priateľov (Sk27,3). V Sidone sa nachádza aj kostolík, ktorý údajne stojí na základoch domu, v ktorom sa Pavol zdržiaval. Libanončania tvrdia, že v okolí Týru a Sidonu Jonáša zhltla veľryba. Keď si predstavíme cestu, ako nám ju predstavuje Biblia - to by tá chuderka ryba musela preplávať okolo Afriky až do Perzského zálivu, teda okolo desaťtisíc kilometrov, čo sa nám nezdá možné.
|
|